سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر در کسى خصلتى شگفت دیدید ، همانند آن را انتظار برید چه طبیعت او وى را بر انگیزاند دیگر بار ، بر کردن چنان کار . [نهج البلاغه]
طراحی کاتالوگ - عکاسی صنعتی
 
عکاسی صنعتی چیست ؟

عکاسی صنعتی  چیست ؟ 

عکاسی صنعتی به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که وظیفه ان به نمایش گذاردن دقیق و کامل و باکیفیت محصول یا پروداکت می باشد ? در این شاخه از عکاسی صنعتی ،عکاس با استفاده از تجهیزات مناسب و انتخاب نورهای دقیق و کامل تلاش می کند تا حد امکان تصویری با کیفیت و دقیق از کالا ثبت کند که در آن تمامی خصوصیات ظاهری کالا به نمایش گذارده شود. به بیان ساده تر عکاس صنعتی وظیفه اش این است که نمای کاملی را از کالا برداشت کرده و جهت ارائه به مشتری به کارفرما ارائه کند، در این شاخه همانگونه که بیان شد هدف تنها یک چیز است : نمایش کامل و واضح کالا از زوایای مختلف و زیبا .

در این میان بعضی از عکاسان صنعتی سعی می کنند با طراحی دکورهای ساده منطبق با کاربردهای کالای مورد عکاسی صنعتی کمی جنبه کاربردی تر به عکس داده و عکس را از آن سادگی آزاردهنده عموم عکسهای صنعتی نجات دهد، که بعضا بسیار سودمند واقع می شود و جذابیت بصری عکس را دو چندان می کند و گاه با کمی اغراق و  بی تجربگی دکور بر سوژه  غلبه می کند و خود را در عکس بیشتر به رخ می کشد، که این امر به تجربه یک عکاس صنعتی بر می گردد که تا چه میزان و چگونه دکور پس زمینه را تهیه و اجرا کند که به جذابیت کالا کمک کند ضمن اینکه خود دکور در حاشیه قرار داشته باشد .

عکاسی صنعتی به عنوان صنعت یعنی نوعی از عکاسی که انسان و تفکر و اندیشه اش هیچ گونه دخل وتصرفی در آن ندارد یا اگر دارد این اندیشه و تفکر صرفا جهت سامان دادن به عکس بر اساس اسلوب و روش های آزموده شده است و بدین منظور که عکس به جهت تکنیک مشکلی نداشته باشد.نوردهی یا نورپردازی درست باشد کادربندی بر اساس معیارهای شناخته شده صحیح باشد واز این قبیل .

دو مثال برای این نوع عکاسی صنعتی یعنی جایی که عکاسی صرفا صنعت است و حتی چشم انسان هم برای انتخاب لحظه عکاسی صنعتی دخیل نیست :

ماهواره ای که از فضا دقیق ترین تصاویر را به زمین مخابره می کند.در این نوع عکاسی صنعتی همه چیز طبق فرمول و حساب شده انجام می شود. این جا عکاسی صنعتی صرفا علم و صنعت است و البته کاربرد خودش را دارد و بسیار مفید است. یا نوع دیگر آن عکاسی صنعتی از طریق میکروسکوپ یا تلسکوپ و غیر آن برای مقاصد پژوهشی .

جاهای دیگری هم هست که انسان مستقیما در عکاسی صنعتی دخل و تصرف دارد اما این دخل و تصرف او مانند دخل و تصرف یک صنعتگر در کار صنعتی اش است .مثل دخل و تصرفی که یک تراشکار برای تراشیدن قطعه ای به کار می برد یا کاری که قالیباف پای دار قالی انجام می دهد. در این گونه عکاسی صنعتی محصولی تولید می شود که مفید است و ارزشمند است و چه بسا زیباست اما یک کار صنعتی انجام شده و عکاس به عنوان یک صنعتگر مطرح است . بسیاری از عکس هادر شاخه های مختلف عکاسی صنعتی مثل عکاسی صنعتی تبلیغاتی ،عکاسی خبری ،عکاسی طبیعت ونیز دیگر شاخه ها از این مقوله اند. در این گونه عکاسی صنعتی عکاس صنعتگری است که می تواند دقیق و زیبا عکاسی کند و بسیاری از ذوق ها این گونه عکس ها را می پسندند و از دیدن آن ها لذت می برند.

برای این گونه عکس ها متخصصان هر رشته تا حدود زیادی می توانند تعاریف یک عکس خوب را بیان کنند.

اما آن جا که عکاسی صنعتی به عنوان هنر مطرح می شود تعریف دقیق دادن از عکس خوب اگر ناممکن نباشد کار دشواری است.آن جا که عکاسی صنعتی را همطراز شعر ناب می شناسیم همان قدر که تعریف دادن از شعر مشکل است عکاسی صنعتی را هم نمی توان توضیح داد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Tara 92/5/26:: 9:42 صبح     |     () نظر
 
نکات کلیدی در طراحی لوگو

 

 نکات کلیدی در  طراحی لوگو

سادگی

سادگی یکی از مهم ترین بخش های کارطراحی لوگو است. این اصل در خصوص طراحی لوگو یک مورد مضاعف است، زیرا به شما یک فضای کوچک برای کار در آن داده می شود. پس، یک راه عالی برای ایجاد یک لوگو کارآمد و موثر این است که از قانون طلایی سادگی استفاده کنید. هر قسمت رابصورت جداگانه ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که به چه قسمت هایی واقعاً احتیاج دارید.

سادگی در توانایی یک لوگو در هماهنگ شدن با دیگر طرح ها بسیار مهم است. به این معنا که باید توانایی ترکیب شدن با یکدیگر را داشته باشند، در غیر این صورت نمی توانند در کنار یکدیگر به خوبی قرار گیرند. بسیاری از لوگو ها که در طراحی هایشان اصل سادگی رعایت نشده زمانی که در یک صفحه عالی و خوب قرار می گیرند آن را به هم ریخته و نا متعادل می کنند.                           

 تناسب

بسیاری از لوگو های خلاقانه به خاطر کمبود تناسب سقوط کرده اند. همیشه در زمانی که لوگو هایتان را طراحی می کنید هدف اصلی کار را در ذهن داشته باشید، به طور عینی موفقیتتان را نمایان کنید. بعضی اوقات لازم است که طرح کلی تان را از زوایای مختلف برای طراحی لوگو کنید تا هدفتان را کامل کرده و در مسیر درست باقی بمانید.

مقیاس گذاری

 این یک مورد مشترک در میان تمامی لوگو ها است، به خاطر اینکه آنها اغلب برای وکتور ها استفاده می شوند و باید توانایی کوچک شدن تا جایی که یک لوگو می تواند کوچک شود را داشته باشند.

منحصر به فرد

سعی کنید حتما لوگوتان منحصر به فرد و جالب باشد. در حالی که اولویت کارتان را جالب بودن و منحصر به فرد بودن لوگو قرار دهید تفاوت در بین لوگو شما با دیگر لوگو ها احساس خواهد شد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Tara 92/5/26:: 9:40 صبح     |     () نظر
 
معرفی رشته عکاسی

معرفی رشته عکاسی

اولین عکس‌ها با دوربین‌های ابتدایی و کمترین تجهیزات تولید می‌شدند و امکانات و تجهیزاتی که امروزه برای عکاسان مهیا است،‌ قابل مقایسه با آن زمان نیست. اما با کمی دقت می‌توان متوجه شد که عکس‌های آن دوران با عکس‌های آتلیه‌ای امروز تفاوت چندانی ندارند چرا که هر دو، عکس‌هایی خشک و بی‌روح هستند که همه چیز رویشان ثبت می‌شود، بدون این که از خودشان اظهار وجودی بکنند. عکس‌هایی که با حاشیه‌ای سفید به کاغذ چسبیده‌اند و این خود تأکیدی بر فاصله این عکس‌ها با واقعیت است و چه تأسف‌بار است که بسیاری از مردم عکاسی را مساوی با همین عکس‌های پرسنلی و خانوادگی می‌دانند!

و متعجب هستند که چرا عده‌ای از جوانان برای فراگرفتن این حرفه چهار سال در دانشگاه تحصیل می‌کنند در حالی که بسیاری از عکاسان موفقی که آنها می‌شناسند، این حرفه را نسل در نسل فراگرفته‌اند و اصلاً تحصیلات دانشگاهی ندارند.

اما استادان و دانشجویان رشته عکاسی نظری متفاوت دارند. آنها معتقدند که استودیوهای عکاسی به "حرفه عکاسی" می‌پردازند در حالی که دانشگاه‌ها "هنر عکاسی" را آموزش می‌دهند. دانشجویان‌ رشته‌ عکاسی‌ با علوم‌ و فنون‌ مختلفی‌ در زمینه‌ عکاسی آشنا شده‌ و همچنین‌ رشته‌های‌ مختلف‌ عکاسی را از قبیل‌ عکاسی خبری‌، تبلیغاتی‌، علمی‌، طبیعت‌ و پرتره‌ آموزش‌ می‌بینند.

البته‌ این‌ اطلاعات‌ خیلی‌ جامع‌ و عمیق‌ نیست‌ چون‌ هریک‌ از رشته‌های‌ فوق‌، خود دنیای‌ گسترده‌ای‌ دارد که‌ نمی‌توان‌ طی‌ چهار سال‌ با آنها آشنا شد و اصلاً یک‌ عکاس‌ نمی‌تواند با تمامی‌ این‌ رشته‌ها و تجهیزات‌ مربوط‌ به‌ آنها به خوبی‌ آشنا گردد. در ضمن‌ دانشگاه‌ تنها راه‌ دست‌یابی‌ به‌ اطلاعات‌ علمی‌، فنی‌ و هنری‌ مورد نظر در رشته‌ عکاسی نیست‌.

اما یک‌ دانشجوی‌ عکاسی می‌تواند طی‌ مدت‌ کوتاه‌تری‌ این‌ اطلاعات‌ را کسب‌ کند؛ یعنی‌ معلوماتی‌ را که‌ یک‌ عکاس‌ تجربی‌ طی‌ مدت‌ طولانی‌ به‌ دست‌ می‌آورد، یک‌ دانشجو در مدت‌ چهار سال‌ آموزش‌ می‌بیند. در واقع‌ یک‌ عکاس‌ به‌ ثبت‌ و گزینش‌ لحظه‌هایی‌ از زمان‌ می‌پردازد که‌ دربردارنده‌ نمایشی‌ از حالات‌ انسانی‌، پدیده‌های‌ علمی‌، مناظر طبیعی‌ یا هر موضوع‌ دیگری‌ است‌ که‌ قابل‌ ثبت‌ بر روی‌ نوار حساس‌ فیلم‌ می‌باشد.

این‌ گزینش‌ از یک‌ سو برپایه‌ شناخت‌ فرهنگ‌ جامعه‌ و شناخت‌ عمومی‌ هنرها استوار است‌ و از سوی‌ دیگر بر انتقال‌ و تطبیق‌ آنها با فن‌شناسی‌ و علوم‌ مربوط‌ به‌ عکاسی تکیه‌ دارد و مهمترین‌ کار عکاسی عبارت‌ است‌ از تلفیق‌ به‌ جا و درست‌ این‌ دو با یکدیگر. چرا که‌ فن‌شناسی‌ در عکاسی به‌ ساخت‌ قالب‌ اصلی‌ عکس‌ کمک‌ می‌کند و شناخت‌ فرهنگ‌، جامعه‌ و هنر به‌ ساخت‌ محتوای‌ کار یاری‌ می‌رساند.

توانایی‌های‌ لازم :

هنرمند عکاس‌ به‌ هنر دیدن‌ مجهز است‌. چشم‌های‌ هوشیار و جستجوگر او به‌ معنی‌ مکان‌ها، اشیاء و حوادثی‌ رخنه‌ می‌کند که‌ از نگاه‌ لغزنده‌ چشم‌های‌ دیگران‌ پنهان‌ می‌ماند. بنابراین‌ زیبایی‌ را در چیزهای‌ پیش‌پا افتاده‌، غیرمعمول‌ را در معمول‌ و معنی‌ را در ظاهراً بی‌معنی‌ می‌بیند. همچنین‌ یک‌ عکاس‌ باید در محیط‌ جامعه‌ بوده‌ و پرجنب‌ و جوش‌ باشد.

چون‌ عکاسی مثل‌ نقاشی‌ نیست‌ که‌ در خانه‌ بنشینیم‌ و هرچه‌ دلمان‌ خواست‌ نقاشی‌ کنیم‌ و حتی‌ در تابستان‌، پاییز را بکشیم‌ بلکه‌ عکاسی شکار لحظه‌ها است‌ پس‌ باید در ساعات‌ مختلف‌ شبانه‌روز در مکان‌های‌ متفاوت‌ حضور داشت‌ تا بتوان‌ لحظه‌ مورد نظر را شکار کرد.

و بالاخره‌ یک‌ عکاس‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ باشد؛ یعنی‌ باید شعر بخواند، داستان‌ بخواند، روزنامه‌ بخواند تا بفهمد در کجا و در چه‌ زمانی‌ زندگی‌ می‌کند چون‌ عکاسی که‌ در زمان‌ حال‌ نباشد، نمی‌تواند عکس‌ بگیرد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :

اکثر فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ عکاسی جذب‌ مطبوعات‌ می‌شوند چون‌ در حال‌ حاضر ما شاهد گسترش‌ مطبوعات‌ و نیاز آنها به‌ عکاسانی‌ تازه‌نفس‌ و متبحر هستیم‌. برپایی‌ نمایشگاه‌های‌ صنعتی‌ متعدد و توجه‌ به‌ آگهی‌های‌ تجاری‌ و فرهنگی‌ نیز باعث‌ شده‌ است‌ که‌ تعداد قابل‌ توجهی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ جذب‌ عکاسی تبلیغاتی‌ بشوند، حوزه‌ انتشارات‌ نیز تعداد دیگری‌ از فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ را به‌ کار گرفته‌ است‌ و با کمال‌ تأسف‌ تعدادی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ نیز استودیو باز کرده‌ یا به‌ عکاسی از مراسم‌ و میهمانی‌ها می‌پردازند در حالی‌ که‌ برای‌ کار در یک‌ آتلیه‌ عکاسی نیاز نیست‌ که‌ دانشجو چهار سال‌ در دانشگاه‌ تحصیل‌ کند بلکه‌ می‌توان‌ طی‌ چند ماه‌ به‌راحتی‌ فن‌ عکاسی را فرا گرفت‌ و یک‌ آتلیه‌ عکاسی‌ باز کرد.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

دروس‌ پایه :

مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌، کارگاه‌ عکاسی پایه‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ ایران‌، آشنایی‌ با رشته‌های‌ هنری‌، کارگاه‌ عکاسی‌ رنگی‌.

دروس‌ اصلی‌ :

شیمی‌ عمومی‌ و شیمی‌ عکاسی، فیزیک‌ و ابزارشناسی‌، تاریخچه‌ عکاسی، آشنایی‌ با فیلمبرداری‌، نورپردازی‌، فنون‌ عرضه‌ و نمایش‌ عکس‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد عکس‌، کارگاه‌ تخصصی‌ عکاسی، فنون‌ بازسازی‌ عکس‌.

 

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Tara 92/5/26:: 9:40 صبح     |     () نظر
 
شرکت کنیم ؟؟؟ یا نکنیم؟؟

شرکت کنیم ؟؟؟ یا نکنیم؟؟

بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز نمایشگاهی و اجاره فضاهای نمایشگاهی تنها باعث کم شدن شرکت کنندگانی که هر ساله پررنگ تراز سال قبل در نمایشگاه حضور پیدا میکردند تنها آسیبی نیست که به نمایشگاههای مختلف از جمله نمایشگاه بین المللی خورده است به نظر نویسنده بزرگترین ضربه برگزاری نمایشگاههایی است که پر شده اند از شرکت کنندگانی که حضور دارند که فقط، داشته باشند!!!....

چهره یکسان اکثر غرفه ها در نا خودآگاه بازدید کنندگان تاثیر خواهد گذاشت و به مرور از تعداد آنها کم خواهد کرد.

این آسیب متوجه چه کسانی خواهد شد؟

1-       شرکت کنندگان؟

2-      بازدید کنندگان؟

3-      سازندگان؟

4-      و یا دولت و بخش صادرات و تولید داخلی؟

و باز از دید نویسنده این آسیب متوجه تک تک نامبرده شدگان خواهد بود. امیدواریم مسئولین با نظر ویژه به این بخش و حمایت بیش از پیش گامی مثبت بردارند.

ابداع و نو آوری با وضعیتی دشوار

در وضعیت کنونی حضور فرمالیته اغلب شرکت کنندگان و رغابت بالایی که در میان سازندگان غرفه های نمایشگاهی وجود دارد ابداع و نو آوری با حداقل هزینه هنری است که البته کار دوستان و طراحانی که پیش از این سری به گوگل میزدند تا از نمونه های خارجی کپی برداری کنند را سخت کرده است، و اینجاست که فکر برتر و ابداع حتی با شرایط سخت مثل همیشه برنده خواهد بود...

طراحی غرفه های نمایشگاهی مختص افراد با تجربه در زمینه غرفه سازی و آشنا به مقررات نمایشگاهی می باشد. متأسفانه طراحی غرفه های نمایشگاهی به افراد کم تجربه به دلایل مختلف واگذار می گردد. که این مسئله در روند و حضور افراد در نمایشگاه اثر گذار بوده است باید به خاطر داشت که حضور در نمایشگاه یک استرادژی مهم در بازاریابی می باشد.

 

زیرا با برگزاری نمایشگاه شرکت ها و افراد مختلف به تبادل اطلاعات در مورد محصولات و بروشور کاری می پردازند. که البته باید شرکت ها طرح های غرفه خود را به افراد متخصص، خالق و هنرمند به طراحی غرفه های نمایشگاهیبپردازند. ظاهر غرفه در نگاه اول برای مشتری مهم و گویا وضعیت شرکت غرفه دار می باشد. 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Tara 92/5/7:: 9:28 صبح     |     () نظر