گشاده رویی، عامل دوستی است . [امام علی علیه السلام]
طراحی کاتالوگ - عکاسی صنعتی
 
طراحی کاتالوگ چیست؟

طراحی کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریز‌ترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می‌شود.

در واقع طراحی کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می‌باشند، تهیه می‌گردد. این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات مانند مثلا شرکت‌های مخابراتی و را بازی می‌کنند. طراحی کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می‌گردند و حاوی اطلاعاتی هستند که تنها به درد آن‌ها می‌خورد و این اطلاعات لازم نیست برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد.

اگر شما تولید کننده یک محصول آرایشی و بهداشتی هستید، کاتالوگ شما برای داروخانه‌ها، مغازه دار‌ها و یا واسطه‌های پخش این محصولات تهیه و طراحی می‌گردد و حاوی اطلاعاتی در مورد محصولات شما به صورت کلی یا جزئی است. مثلا طراحی کاتالوگ شما می‌تواند شامل کلیه تولیداتتان از قبیل صابون، شامپو، کرم و باشد که آن‌ها نیز به نوبه خود ریز‌تر شده و شامل انواع شامپو و انواع کرم باشد، یا می‌توانید طراحی کاتالوگ جداگانه‌های برای هر کدام از محصولات خود مثلا مجموعه شامپو‌ها یا کرم‌ها، تهیه کنید. چیزی که مهم است اطلاعات داخل این کاتالوگ هاست. این اطلاعات شامل قیمت محصول، سایز محصول (احیانا اگر مهم باشد) تعداد محصول در یک کارتن، اندازه کارتن، قیمت کل کارتن (حاوی n عدد محصول)، تعداد رنگ از هر محصول در کارتن (اگر مهم باشد) و پر واضح است که این اطلاعات برای فروشنده یا واسطه تهیه شده است و به مصرف کننده مربوط نمی‌شود.

طراحی کاتالوگ  و چاپ کاتالوگ‌ها معمولا گران‌تر است و به تعداد مورد نیاز چاپ می‌گردند. چاپ آن‌ها محدود است و برای تعداد خریداران و عرضه کنندگان عمده‌ای که شرکت شما با آن‌ها کار می‌کنند، تهیه و چاپ می‌گردند. گرم کاغذ آن‌ها معمولا بالای 200 است و از کاغذهای کلفت در طراحی کاتالوگ و چاپ آن‌ها استفاده می‌شود. اندازه و سایز و تعداد برگ‌های آن نیز بسته به نیاز شما و سلیقه‌تان متفاوت می‌باشد و از الگوی خاصی تبعیت نمی‌کنند.

از ویژگی‌های طراحی کاتالوگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:                                                                                       

1. قابل حمل بودن و مطالعه آن در زمان فراغت.

2. خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح بیش از اندازه موارد درج شده در کاتالوگ.

3. ارتباط برقرار کردن بدون واسطه با مخاطب.

4. ترکیب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطب.

5. با توجه به فرصت مناسب مخاطب جهت مطالعه کاتالوگ، انتخاب دقیق و سنجیده را برای مخاطب مهیا می‌کند.

6. کاتالوگ‌ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوس‌تر و تراکت فرا‌تر و سنجیده‌تر عمل می‌کند.

هدف از طراحی کاتالوگ :             

- دادن آگاهی‌های لازم و ضروری به مخاطب، که ضمن معرفی کالا و خدمات، نقش و هدف تبلیغ هم دارد که باعث تصمیم گیری می‌شود.

- اثر تبلیغاتی و تاثیر کاتالوگ و بروشور بسیار است و در انتخاب و تغییر سلیقه مخاطب نقش بسیار دارد.

- کاتالوگ‌ها حاوی اطلاعاتی از قبیل اندازه، رنگ، وزن، قیمت، شیوه نگهداری و ویژگی‌های مورد نیاز مخاطبان است و جواب سوالهای مخاطبان را می‌دهد.

قطع کاتالوگ:

قطع کاتالوگ مثل بروشور و کتاب متنوع است و برای سهولت مخاطبان در انتخاب کالا و خدمات برخی ساده، برخی لوکس است و باید به نحوی طراحی شود که سریع اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار دهد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط Tara 92/5/26:: 9:42 صبح     |     () نظر